İbni Sîrîn ve Tercümeleri
İbni Sîrîn, “654 yılında Basra’da dünyaya geldi. 651 veya 653’te
doğduğu da kaydedilir. İran’ın Cercerâyâ kasabasından olan babası Sîrîn,
Hâlid b. Velîd’in Aynüttemr’i fethi esnasında elde edilen esirler arasında
bulunuyordu. Enes b. Mâlik kendi payına düşen Sîrîn’i mükâtebe
usulüyle azat etmiştir. Annesi Safiyye de Hz. Ebû Bekir’in âzatlısıdır.
Otuz sahâbe ile görüştüğü kaydedilen İbni Sîrîn Huzeyfe b. Yemân, Zeyd
b. Sâbit, Hasan b. Ali b. Ebû Tâlib, İmrân b. Husayn, Ebû Hüreyre gibi
sahâbîlerden, Abîde es-Selmânî ve Kadı Şüreyh gibi tâbiîlerden ilim tahsil
etmiştir. “İmam, hâfız” gibi unvanlarla anılan İbni Sîrîn, tefsir, şiir ve
hesap bilgisiyle de meşhur olmakla birlikte ilmî şahsiyetinde hadisçilik ve
fıkıh ağır basar. İlk dönemlerde daha çok muhaddis ve fakih olarak
tanınan İbni Sîrîn’in sonraki yüzyıllarda ilk rüya tabircilerinden biri
olarak anılması dikkat çekmektedir. Eserlerinin başlıcaları şunlardır:
Ta’bîrü’r-rüyâ, Tefsîrü’l-ahlâmi’l-kebîr, Müntehabü’l-kelâm fî tefsîri’l-ahlâm,
Kitâbü’l-kelâm fî tefsîri’l-ahlâm, Tefsîrü ahlâmi’t-tefâ’ül, Tefsîrü ahlâmi’tteşâ’üm,
Kâmûsü’l-ahlâm: Tefsîrün ebcedi li’r-rü’yâ’l-menâmiyye, Tefsîrü’lahlâm
ve’r-rü’yâ, Tefsîrü’l-ahlâm, Külliyât-ı Ta’bîr-i Hâb” (Yücel 1999: 359).
Türk edebiyatında İbni Sîrîn’in eserinden yapılmış olan birçok
tabirname tercümesi bulunmaktadır. Bu tabirnameler, aynı eserden
tercüme olsalar da muhteva, dil hususiyetleri ve müstensihin tercihleri
düşünüldüğünde birbirinden farklı birtakım özellikler gösterdiklerinden
dolayı her biri müstakil olarak değerlendirilmesi gereken eserlerdir.