Rukye Nedir? → Rukye Etkisini Nasıl Gösterir?
Görkem CAN 06 Mart 2019 İslam, Korku Yorum yapılmamış
İslam alimleri, Efendimiz (aleyhissalâtu vesselâm)’ın sünnetiyle kaynaklı bir çok delilin altını çizerek rukyenin meşruluğuna kabul etmişi rukye nedir sorusuna cevaplar bulmuşlardır. Rukye’nin dua ile tedavi olduğu kabul edilirse; her türlü bela ve musibet, hastalık vb kötü hallere karşı korunmak için yüce Allah’a iltica ve dua etmeye teşvik sevk eden tüm hadisleri meşru oluşa delil olarak sunmak mümkündür. Tıbbın tüm gayret ve olanaklarına rağmen tedavisinde yetersiz kalabildiği nice cismani rahatsızlıklara da Kuran’ın şifa bahşeden hususiyetleri, İslam ehli ve alimleri tarafından öteden beri tespit edilegelmiştir.
Rukye
Lügatte “yukarı çıkmak; okuyup üfleyerek tedavi etmek” manalarıyla karşımıza çıkan rukye (raky, rukıyy) kelimesi; Kur’ân-ı Kerim’den ayetler ve yüce Mevla’nın (CC) isim ve sıfatlarını okuyarak uygulanan bir tedavi şeklidir, içlerinde manası anlaşılmaz kelimeler bulunan sözleri okumak, – cinlere sığınmak – okunan duada şirke müteallik bir ibare, bir kelam bulunması ise kesinlikle haramdır.
İnsan, rahatsızlıklardan korunmak için aldığı maddi tedbirlere ek olarak, manevi ve zararlı şeylerden sakınmak için de tedbirler almalıdır. Bizi yaratan; varlığı hakkında bizleri haberdar eden – kendisine ortak koşmadan ibadet etmemizi isteyen – Allah (CC), Efendimiz ve peygamberimiz (sav) vasıtasıyla nasıl korunacağımızın yollarını göstermiştir.
Bir taraftan şifaya vesile tüm tedavi yolları tecrübe edilirken, diğer taraftan da kalbi bir samimiyetle yüce Allah’ımızdan şifa istenmeli, devamlı dua edilmeli, zikirler aksatılmamalı ve Kur’ân okunmalıdır. Mezhep imamları şirke ve istismara götürmeyen rukyede (okuyup üflemede) sakınca bulunmadığında ittifak halindedir.
Hz. Âişe’den (r.a) bir hadisle devam edelim: “Rasûlullah (s.a.v) yatağına girdiği zaman, İhlas Suresi ve Muavvizeteyn’in tamamını (Felâk ve Nâs surelerini) okuyarak avucuna üfler, sonra elleriyle yüzünü ve vücudunun erişebildiği yerlerini mesh ederdi. Rahatsızlandığında bunu, kendisi için benim yapmamı isterdi.” (Kaynak: Buharî, Tıb, 39) Ehl-i Sünnet de, icma ile cinlerin insanlara görünebileceği, hastalık vereceğini kabul etmektedir belirtelim.